GALERIA KSIĄŻKI
 PiMBP Biblioteki pod Atlantami w Wałbrzychu
Brak obrazka!
Fragment ekspozycji
Nuż w bżuhu, czyli Koniec świata w 2012
16 STYCZNIA – 2 MARCA 2012

W 1909 roku w paryskim dzienniku „Le Figaro” został opublikowany manifest futuryzmu Filippo Tommaso Marinettiego — włoskiego poety i wydawcy. Tekst szokował bezpardonowymi atakami na dorobek kulturowy cywilizacji europejskiej oraz na instytucje zajmujące się jego upowszechnianiem: biblioteki, muzea i teatry, gloryfikując jednocześnie pęd ku destrukcyjnemu dla historii rozwojowi przemysłowemu, w nim widząc jedyne źródło artystycznej inspiracji. Do Polski idee futurystyczne dotarły dekadę później, po odzyskaniu przez kraj niepodległości, mocno już zabarwione anarchistycznymi pomysłami rezydujących w Szwajcarii dadaistów — z Hugo Ballem i Tristanem Tzarą na czele. Futuryści i dadaiści lubowali się w publikowaniu efemerycznych periodyków. Jednym z nich był krakowski, zredagowany zgodnie z zasadami futurystycznej ortografii fonetycznej, „Nuż w bżuhu” z 1921. Ta jednodniówka to zbiór zuchwałych wierszy autorstwa Brunona Jasieńskiego, Anatola Sterna, Stanisława Młodożeńca, Tytusa Czyżewskiego, Aleksandra Wata, Leona Chwistka. Nieco łagodniejszy charakter miała podobna publikacja futurystów warszawskich — „Lejek w mózgu”. Obie można zobaczyć na naszej wystawie. Ponadto proponujemy m.in. zabawę w tworzenie dadaistycznych wierszy, zachęcamy do nadawania (zgodnie z zasadami Duchampowskiego readymade) przedmiotom codziennego użytku innej funkcji niż ta, do której je przeznaczono. Prowokujemy do poszukiwania śladów futurystyczno-dadaistycznych idei w dzisiejszym świecie, który podobno. . .   ma się skończyć w grudniu.